Alle informatie over Eindhoven Airport
die u als bewoner wilt weten
voor uw reactie... klik hier
Om snel een overzicht te hebben van de inhoud van de site plaatsen we de link naar de "sitemap" direct rechts bovenaan.
Zoek op de site:



Volg BOW nu ook op Twitter:
 
Risicokaart

Bekijk hier hoeveel risico's er in uw woonomgeving zijn: www.risicokaart.nl


Voor meer risico's, zie hier: landing vliegtuig
Ledenflyer
 

 
klik door naar:


(de 10 geboden voor eindhoven airport)
 
 

September 2008: Het is straks nooit meer stil

 

"Het is straks nooit meer stil"
(Endhovens Dagblad, 10 september 2008, Rob Burg en Bart-Jan van Rooij)

EINDHOVEN - Als Eindhoven Airport groeit met 40.000 vliegbewegingen, is het voor de omwonenden definitief gedaan met de rust. Klaas Kopinga, voorzitter van Belangenbehartiging Omwonenden Welschap (BOW), heeft het snel uitgerekend.

"Als het aantal vliegbewegingen groeit naar 56.000, betekent dat zo'n 155 vliegbewegingen per dag, oftewel tien per uur. Nu heb je af en toe lawaai in de buurt van de luchthaven. Soms is het ook gewoon stil. Maar met tien vliegtuigen per uur zijn er geen stiltemomenten meer."

Kopinga herhaalt het nog maar eens: Eindhoven Airport dreigt het 'afvoerputje van Schiphol' te worden. "Het kwalijke van de uitlatingen van Van Gijzel vind ik het uitnodigende karakter ervan. Zo van: dit zou best kunnen in onze regio." Eigenlijk is er op dit moment radiostilte over de luchthaven in de regio. Er is een commissie van drie wijzen aan het werk, die half oktober een oordeel moet vellen over de mogelijke uitbreiding van het vliegveld. Dit naar aanleiding van een eerder verzoek van prijsvechter Ryanair, dat hier enkele vliegtuigen wilde stationeren. Het aantal vluchten zou dan van een naar twee per uur gaan, een fractie dus maar van wat Van Gijzel nu voorstelt.

Directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport heeft nog steeds geen behoefte om de radiostilte te doorbreken. Laat staan dat hij wil praten over een mogelijk vertrek van Defensie. " Operationeel zitten de luchthaven en Defensie elkaar niet in de weg. Verder ga ik niet speculeren."

Ryanair, inmiddels al veel minder geïnteresseerd in Nederland vanwege de vliegtaks, 'blijft de ontwikkelingen in Eindhoven volgen'.

Staatssecretaris Jack de Vries van Defensie reageerde gisteren tamelijk bits. "Hij gaat er niet over," laat de staatssecretaris kort gezegd weten over Van Gijzels pleidooi. "Van Gijzel rekent zich rijk en we vragen ons ook af namens wie hij spreekt. Eindhoven Airport is een militair vliegveld met civiel medegebruik. Het kan niet zo zijn dat de civiele vluchten ten koste gaan van militaire ruimte. We hebben deze keihard nodig voor de militaire missies, en met het sluiten van Twente door bezuinigingen is die ruimte alleen maar minder geworden." Defensie noemt het ook voorbarig dat Van Gijzel deze conclusies trekt.

Voor de Brabantse Milieufederatie is een groei van de Eindhovense luchthaven bespreekbaar, maar voorlopig blijft net als voor de BOW de regionale overeenkomst heilig. Pas als de drie wijzen hun ei gelegd hebben valt er te praten over uitbreiding. "Maar dan moet er wel een compensatie tegenover staan van de extra uitstoot aan CO²", zegt woordvoerder Michiel Visser.

De buurgemeenten Veldhoven, Eersel, Best en Oirschot wezen evenals BMF en BOW een nieuwe regionale overeenkomst eind vorig jaar af, omdat zij het niet eens waren met ruimere openingstijden. De buurgemeenten willen nu vooralsnog niet reageren op de uitspraken van Van Gijzel. Maar Son en Breugel, niet vertegenwoordigd in Globe, verzet zich fel tegen de door Van Gijzel geschetste mogelijke uitbreiding.

Wethouder Hans Overbeek 'viel van zijn stoel' toen hij in deze krant diens uitspraken las. "Met Eindhoven hebben we afgesproken drieduizend woningen voor die gemeente te bouwen. Die komen in de Sonniuswijk te staan, precíes onder de aanvliegroute. Nee, hier zijn we niet blij mee."