Alle informatie over Eindhoven Airport
die u als bewoner wilt weten
voor uw reactie... klik hier
Om snel een overzicht te hebben van de inhoud van de site plaatsen we de link naar de "sitemap" direct rechts bovenaan.
Zoek op de site:



Volg BOW nu ook op Twitter:
 
Risicokaart

Bekijk hier hoeveel risico's er in uw woonomgeving zijn: www.risicokaart.nl


Voor meer risico's, zie hier: landing vliegtuig
Ledenflyer
 

 
klik door naar:


(de 10 geboden voor eindhoven airport)
 
 

19 maart 2005: Stijging klachten vlieglawaai 40 procent (Eindhovens Dagblad)

 

Record aan klachten vlieglawaai

Door ROELOF KLEIS

Zaterdag 19 maart 2005 - EINDHOVEN – Het aantal geluidsklachten over het vliegverkeer van Eindhoven Airport is het afgelopen jaar met bijna veertig procent gestegen. Vooral het militaire verkeer leverde veel klachten op. De plaatsing van geluidspalen waarmee de werkelijke hoeveelheid geluid gemeten wordt, heeft flinke vertraging opgelopen.

Afgelopen jaar werden 803 klachten genoteerd. Dat zijn er ruim tweehonderd meer dan in 2003. Vooral in het derde kwartaal werd flink (317 keer) geklaagd. Dat is niet verwonderlijk, vindt commandant van de vliegbasis H. van der Vlies. „Het weer in deze periode was bijzonder mooi. Mensen zijn veel buiten, hebben ramen en deuren open en horen de vliegtuigmotoren beter.“ Voorlichting van de luchtmacht wijst er bovendien op dat het vliegveld in 2004 een recordjaar had wat aantallen vluchten betreft. 

Vooral de F-16’s leveren veel klachten op. Volgens de commandant is daar niets aan te doen. De vliegbasis moet oefenen met het ontvangen van jachtvliegtuigen. Daarom maken jachtvliegers van Nederlandse en buitenlandse luchtmachten regelmatig doorstarts boven de vliegbasis.
Daarnaast wordt volgens de commandant veel geluidsoverlast veroorzaakt door het oefenen van bommen gooien. Dat gebeurt van oktober tot mei in de avonduren. Weliswaar op grote hoogte (tussen vier en zeven kilometer), maar het geluid is goed te horen. Volgens de commandant moet dit avondvliegen boven land gebeuren ’omdat de radar van de bom op een gebouw moet worden gericht’. Voor de goede orde: de bommen blijven aan boord. 

De BOW (Belangenbehartiging Omwonenden Welschap) heeft grote moeite met dit soort operaties. „Die F-16’s hebben we hier helemaal niet nodig“, vindt voorzitter K. Kopinga. „En het zal alleen maar erger worden nu Twente en Soesterberg gaan sluiten.“ Ook over het zogeheten circuitvliegen van het 334 squadron van de vliegbasis heeft Kopinga geen goed woord over. Circuitvliegen is volgens defensie nodig om het ’op zicht’ landen te trainen. ’Rondjes vliegen’, noemt Kopinga dat. „Moet dat nou zo nodig boven een gebied waar 400.000 mensen leven.“ 

Dit jaar wordt een netwerk van geluidspalen geplaatst waarmee de feitelijke hoeveelheid geluid kan worden gemeten. De eerste paal werd in het najaar gezet. De overige negen staan nog werkeloos in de opslag van het vliegveld. „Het wachten is op de gemeentelijke vergunningen “, zegt Kopinga. Het streven is nu dat ze voor de zomer staan. Dan is voortaan precies vast te stellen welk vliegtuig wat geluidhinder betreft over de schreef gaat.

Eindhovens Dagblad, 20-03-2005