Alle informatie over Eindhoven Airport
die u als bewoner wilt weten
voor uw reactie... klik hier
Om snel een overzicht te hebben van de inhoud van de site plaatsen we de link naar de "sitemap" direct rechts bovenaan.
Zoek op de site:



Volg BOW nu ook op Twitter:
 
Risicokaart

Bekijk hier hoeveel risico's er in uw woonomgeving zijn: www.risicokaart.nl


Voor meer risico's, zie hier: landing vliegtuig
Ledenflyer
 

 
klik door naar:


(de 10 geboden voor eindhoven airport)
 
 

Oktober 2007; Gevaar vliegtuigen

 

Dinsdag 9 oktober 2007 - BOXTEL - De herfstvakantie is weer in aantocht. En dat betekent de verkoop van duizenden vliegtickets. En drukte op Eindhoven Airport betekent ook drukte in het luchtruim boven Boxtel. 

Boxtelaar en oud-militair van vliegbasis Volkel Ruud van Nooijen maakt zich in toenemende mate zorgen om het luchtverkeer boven zijn woonplaats. En vooral om wat er allemaal naar beneden kan vallen. "Van klein tot heel groot. Alles vliegt meer en meer boven Boxtel. Vroeger zag je alleen F-16's. Af en toe een Awacs met zo'n spionnenschotel op de rug en de tanker KDC-10. De laatste jaren heeft dat toch een enorme vlucht genomen. Dagelijks trekken ook veel pasagiersvliegtuigen hier over. En in de weekeinden de kleine vliegtuigjes. Het wordt almaar drukker en drukker." 

Van Nooijen heeft al eens contact gezocht met wethouder Ger van den Oetelaar, maar verder heeft hij nog nooit echt serieus zijn ergernis uitgesproken. "Laatst was het weer raak. Ik zag de romp van het vliegtuig in het dakraam van mijn overburen weerspeigelen. Hij  

Oefening in Woensdrecht

scheerde rakelings over de woningen in Boxtel-Oost. Het zal allemaal wel binnen de normen zijn van wat mag. Maar mijn grootste probleem is eigenlijk dat niemand weet hoeveel vliegtuigen er mogen vliegen. En als we jaren niks roepen, zegt de vluchtleiding straks in Eindhoven dat ze al jaren op duizenden vliegtuigen per maand zitten. Dan kunnen we het geen halt meer toeroepen. Langzaamaan gaat toch het welzijn meespelen. Er zijn grenzen aan herrie in de lucht. Ook in het Groene Woud." 

De hoeveelheid vliegtuigen in het Boxtelse vliegruim is voor Nooijen een ergernis, maar ook het gevaar dat het aantal vliegbewegingen met zich meebrengt voor de bevolking. "Wie zegt dat alle hulporganisaties wel voldoende trainen op een crash van een vliegtuig. We maken ons wel druk over gevaarlijke stoffen die per trein worden vervoerd. Maar wat boven ons hoofd vliegt, deert ons blijkbaar niet. Raar toch?" 

Edward Traa, ondercommandant van de vrijwillige brandweer Boxtel/Liempde wil het gevaar niet onderschatten dat Van Nooijen beschrijft.  "Toch zijn we getraind op zulke ongelukken. Met vier groepen gaan we jaarlijks naar Woensdrecht, waar je specifiek op brandende vliegtuigen kunt trainen. In 2007 hebben we dat een keer gedaan. In 2008 doet elke groep dat twee keer." De oefeningen in Woensdrecht zijn realistisch. "In feite benader je een vliegtuigbrand als een woningbrand. Zo'n woningbrand oefenen we ook veelvuldig in de opleiding. Het nadeel van een crash is vaak dat er complicaties zijn met neerstorten op woningen. In zulke gevallen schaal je al snel de hulpverlening op tot groot. Vliegtuigen en brand met vliegtuigbrandstof kerosine zijn voor ons wel goed te bestrijden."
 
Volgens Traa wordt het wel anders als het gaat om een F-16 die neerstort. "Dat zijn gevechtsvliegtuigen. Die hebben munitie aan boord en ook de giftige stof hidrazine. Dat vergt voor ons echt een heel specifieke vorm van benadering."  Van Nooijen hoopt dat er in Boxtel toch een serieus debat ontstaat over de gevaren in het luchtruim boven de plaats. "Sinds Defensie haar grond heeft geruild met Eindhoven die vervolgens vinexwijk De Meerhoven heeft gebouwd, lijkt het wel of er nog meer vliegtuigen over Boxtel vliegen." Als Eindhoven Airport blijft groeien, zitten we over een paar jaar met een groot lawaaiprobleem en gevaar boven ons hoofd. Daar moeten we toch echt serieus mee omgaan." 


Bron: Brabants Dagblad