Reacties

Reactie pixabay comReacties op b-o-w.nl

BOW staat open voor discussies m.b.t Eindhoven Airport en Vliegbasis Welschap.
De gepubliceerde reacties vertegenwoordigen niet per definitie het standpunt van BOW.


Huis kopen in Son en Breugel ?

Geachte heer, mevrouw,

Wij overwegen een huis te gaan kopen in Son en Breugel, in de wijk Gentiaan. Ik maak mij enigszins zorgen over mogelijke geluidsoverlast van vliegtuigen van en naar Eindhoven airport. Het is moeilijk te beoordelen hoe groot de eventuele overlast precies is, zeker nu er door covid minder vluchten zijn. Kunt u mij wat meer informatie geven?
Dank voor uw moeite.

Vriendelijke groet,
F
===

Reactie BOW

Geachte heer vd M,

Gentiaan-2019Ik zal proberen uw vraag te beantwoorden aan de hand van de bijgevoegde figuren. De eerste figuur ‘Gentiaan-2019.jpg’ geeft de vliegpaden weer van de toestellen die op Eindhoven Airport vertrokken en aangekomen zijn in 2019 (voor de Covid19 pandemie).
De Gentiaan is aangegeven met een rode cirkel. De stijgende toestellen buigen net ten zuiden van de Gentiaan naar het oosten af, de dalende toestellen komen NW van de Gentiaan langs. Er komen dus maar weinig civiele vliegtuigen recht over, maar dat wil niet zeggen dat u ze niet hoort.

De geluidsbelasting is geïllustreerd in de figuur ‘EHEH D8 S&B.jpg’. In de figuur zijn 3 geluidscontouren te zien, die opgevat kunnen worden als ‘hoogtelijnen’ van een geluidlandschap. De rode lijn is (een deel van) de 48 Lden contour, de blauwe de 45 Lden contour en de paarse de 40 Lden contour.
Tussen de 2 rode lijnen (dus links van de rode lijn over de Gentiaan) geeft volgens verschillende GGD gezondheidsbelevings enquêtes meer dan 45% van de bewoners aan ernstig gehinderd te worden door vliegtuiggeluid. Deze enquêtes zijn overigens afgenomen in een tijd dat Eindhoven Airport sterk groeide, dus de subjectief ervaren hinder groot was.
Tussen de blauwe lijnen (dus de hele Gentiaan) lopen volgens de WHO 10 % van de bewoners gezondheidsrisico’s door geluidshinder. Ook dit is deels een subjectief gegeven, want 90 % van de bewoners ergert zich dus niet in die mate dat het gevolgen heeft voor de gezondheid.

 EHEH D8 SBSamenvattend het volgende: als u zich ergert aan vliegtuiggeluid, moet u niet in de Gentiaan gaan wonen. Het is niet zo dat u geregeld gesprekken zult moeten onderbreken vanwege de herrie, maar de vliegtuigen zijn goed te horen.
Het goede nieuws is dat afgesproken is dat de geluidshinder van Eindhoven Airport in 2030 met 30% moet zijn verminderd t.o.v. de hinder in 2019, dus het oppervlak binnen de rode en binnen de blauwe lijnen zal krimpen.
Dit geldt trouwens niet voor de militaire vliegbewegingen. Dat zijn er wel veel minder, maar tijdens een oefening of militaire operaties bepaald niet te verwaarlozen.

Afbeelding 1, ‘Gentiaan-2019', ©BOW ,(Klik om te vergroten)
Afbeelding 2, ‘EHEH D8 S&B",©nlr.org, (Klik om te vergroten)

Met vriendelijke groet,
Klaas Kopinga, voorzitter B.O.W.


Actie ondernemen?

Aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Net als vele buurtbewoners ervaar ik grote geluidsoverlast van het dagelijkse militaire vliegverkeer boven onze woonwijk Heivelden in Best. Regelmatig dien ik een klacht in. Dat helpt echter helemaal niks. Ondanks het feit dat men weet dat geluidsoverlast de kans op psychische en lichamelijke klachten doet toenemen is het welzijn van de bevolking van ondergeschikt belang aan de vrijheid die men neemt om te oefenen boven woonwijken om wat voor reden dan ook.
Ik vraag mij af wat wij gezamenlijk kunnen ondernemen om de terreur van deze herrie te doen stoppen.

vriendelijke groet,
N G
Best


klachten over het militaire vliegverkeer


Ls.

Sinds een jaar of twee komen min of meer (on)regelmatig C130s laag over Veldhoven gevlogen (denk aan 150m boven de grond), in een scherpe bocht. Dit is niet alleen super hinderlijk, maar meer nog, super gevaarlijk. Mocht zo'n bakbeest op deze hoogte boven bebouwd gebied in de problemen komen, is het leed niet te overzien.
Met behulp van het meldingenformulier van SamenopdeHoogte dien ik elke keer een klacht in. Maar dat help natuurlijk geen zier. Vroeger kreeg je elke keer een bevestiging met een klachtennummer. Dan kon je makkelijk zien hoeveel mensen er hadden geklaagd. Dat meldingennummer vind je nu niet meer terug (kan ik me van de kant van Welschap/KLu wel begrijpen).

Het loopt de laatste tijd echter de spuigaten uit met die C130s. Vrijdag 28 mei 4x binnen een half uur en gisteren 31 mei vijf (!) maal binnen een half uur. Ik verwijs naar mijn Faceboekpagina 'Weg met de C130 over onze wijk', https://www.facebook.com/groups/465993664654990. Elke keer dien(de) ik een klacht in.

En ook vandaag, 1 juni, kwam dat bakbeest twee keer over. Wat blijkt, bij het invullen van het klachtenformulier geeft de website aan dat niet alle velden volledig zijn ingevuld (wat natuurlijk met de ervaring die ik ondertussen heb opgedaan, wel het geval is) en blokkeert de verzending van de klacht. Een nieuwe manier om geen onwelgevallige berichten meer te ontvangen (net zoals de telefonische klachtenmelding, die jullie nog wel op je website hebben staan, maar al lang is afgesloten)?

Al met al, wat ik mij afvraag is of de BOW zich ook met het veiligheidsaspekt van deze vliegende acrobaten van de KLu bezig houdt. Zo ja, zou ik toch denken dat de BOW zich hier ook tegen zou moeten verzetten. In hoeverre kunnen jullie je gewicht hier in de schaal leggen?

Met vriendelijke groet,
W vd K
Veldhoven


Laagvliegende Herculestoestellen.

Goedemiddag,

Het is mij bekend, dat er op dit moment meerdere Hercules toestellen tegelijk rondjes vliegen vanaf de luchtmachtbasis Eindhoven over o.a. Oirschot. Mijn vraag is of het is toegestaan, dat er vaak, ook buiten deze oefendagen, erg laag recht boven mijn huis wordt gevlogen. Dit vind ik toch best beangstigend. Eergisteren zagen wij dat een Hercules net achter een politiehelikopter doorging.
Wanneer gaat het hier echt mis?
En dan nog te zwijgen over die vieze uitstoot die hier neerdaalt. En dan hebben we ook nog die herrie makende helikopters die vaak, ook 's avonds laat recht over mijn huis gaan zodat alles trilt.
De spreekwoordelijke druppel is onderhand wel bereikt.

Met vriendelijke groet,
vH Oirschot.


Toegenomen vliegbewegingen

hallo, Zou het kunnen kloppen dat het aantal vliegbewegingen in de postcode 5504, tegen Steensel, sterk is toegenomen. Sinds enige maanden, niet helemaal duidelijk nu ivm corona, hebben wij meer last van het vliegverkeer. Voorheen hoorde wij bij uitzondering een vliegtuig overkomen en nu zijn het er meerdere per uur. Kan het kloppen dat de vliegroutes zijn aangepast?

AK


Overlast Ekenrooi-Noord.

laag over onze woonwijk gevlogen. Dit is het afgelopen halfjaar met enige regelmaat het geval.Ook was er vandaag vanaf 10.00 uur tot 15.30 uur iedere 5-10 minuten wel een vliegtuig wat opsteeg vanaf Welschap en over ons huis kwam vliegen. Ook dit is inmiddels weer regelmaat. Ik meld dit regelmatig bij vliegveld maar krijg nooit reactie terug. Kunnen jullie er wel iets mee?

DL


Wanneer gaan we echt iets doen?!

Groot respect voor jullie inspanningen, maar al jaren merken we hier in Helmond dat er steeds meer en meer goedkope vakantievluchten over komen. Ook deze avond weer van opstijgende vliegtuigen over Helmond (toch een stad van 85.000 inwoners). Praten, nog meer overleg en onderzoeken, nog meer commissies......dat is koren op de molen van de politiek en de bestuurders van het vliegveld. En ondertussen gaan ze gewoon door met uitbreiden en meer vluchten.

Als jullie echt een beter woon- en leefklimaat willen voor de omwonenden is het misschien tijd voor iets anders. Iets ludieks, iets wat frequent vliegend Nederland meer bewust maakt van de schade die ze aanrichten met al die extreem goedkope vakantievluchten (vliegschaamte).....zodat deze groep minder gaat vliegen. Laat de markt zijn werk doen !!! Ik denk daar graag in mee.

RW


Logo BOW 20200222g BW

Belangenbehartiging Omwonenden Welschap
Postbus 2255
5500 BG Veldhoven

Mail algemeen: info@b-o-w.nl

ING bank: NL60INGB0000170727
KvK-nummer 40239212

Privacyverklaring
Disclaimer
Image credits

Nieuwsbrief