Enquête B.O.W. 2024

Rechtstreeks naar de colclusie


Enquete 1Van onze jaarvergadering is een deel formeel; daarin komen de notulen van vorig jaar, het verslag over het afgelopen jaar, de financiën en de bestuursvoordrachten en -benoemingen aan de orde. Kan dit formele deel van de jaarvergadering voor de leden wat u betreft digitaal worden gedaan?  
205 antwoorden 

 001


Na het formele deel van de jaarvergadering wordt er vaak een presentatie gegeven. Zou u deze presentatie live of digitaal willen kunnen zien?
205 antwoorden 


Over welke onderwerpen zou u graag eens wat meer horen?
197 antwoorden

De onderwerpen waaruit gekozen kon worden in dezelfde volgorde:

  • Algemene uitleg over de totstandkoming van vliegroutes
  • Algemene uitleg over het raamwerk van regels waarbinnen de luchthaven moet opereren
  • Meldingenprocedure
  • Wat gebeurt er met een melding?
  • Van kwantitatief (aantallen) naar meer kwalitatief (inhoudelijk) rapporteren
  • Mogelijkheden en onmogelijkheden van vermindering van overlast
  • Feedback GGD gezondheids-onderzoek
  • Informatie nieuwe geluidsmetingen
  • Informatie regionaal meetnet luchtverontreiniging
  • Wat doet een luchtverkeersleider?
  • Hoe wordt er gehandhaafd?
  • Informatie over het vliegen door de luchtmacht



Van welke sprekers zou u graag een keer een presentatie zien/bijwonen?
164 antwoorden

De keuzemogelijkheden waren:

  • Piloot van Wizz Air
  • Paul Peters - Professor duurzaam vervoer en toerisme
  • Eleanor Boekholt - oud-commandant Luchtmachtbasis
  • Marcel de Pee - oud-luchtverkeersleider
  • Jorrit de Ruiter - commandant Luchtmachtbasis
  • Sam de Haas - luchtverkeersleider
  • Roel Hellemons - directeur Eindhoven Airport
  • Christophe van der Maat - oud-gedeputeerde en oud-staatssecretaris
  • Stijn Smulders - gedeputeerde
  • Femke Dingemans - directeur Brabantse Milieu Federatie
  • Maurits de Beer/Bas van Asperdt - Regionaal Informatie Centrum
  • Klaas Kopinga - voorzitter B.O.W.



 Heeft u behoefte aan een informeel deel van de vergaderingen? U kunt dan denken aan uitgebreid koffie drinken of een borrel.
199 antwoorden 

004


Heeft u ideeën  over de vorm/opzet van vergaderingen? De hier vermelde relevante antwoorden zijn letterlijk overgenomen uit de enquête.
55 antwoorden

005


Heeft u ideeën  over de vorm/opzet van vergaderingen?

Idee over locatie 2x

  • makkelijk parkeren en bereikbaarheid graag per fiets (afstand)
  • Het zou goed zijn de vergaderingen/presentaties ook regelmatig te houden in de regiogemeenten ten noorden van Eindhoven, bijvoorbeeld in Son of Best

Idee over vorm 6x

  • Ledenvergadering zou ook digitaal mogen van mij. Anders een kort deel van de tijd in beslag laten nemen. Alle inhoudelijke zaken kort aan het eind, dus geen uitloop toestaan door mensen met stokpaardjes. Eventueel dit in een digitale vergadering met geïnteresseerden doen.
  • Kort begin en dan opsplitsen in onderdelen van belang, dus mogelijk keuzes maken
  • geen lange vergaderingen
  • Diverse onderwerpen bespreken. Overlast en eventuele oplossingen.
  • bewoners van zelfde wijk bij elkaar zetten voor meningsvorm te bevorderen
  • als het kan onderwerpen combineren, formeel en informeel, scheelt een vergadering plannen

Idee over inhoud 9x

  • Zie mijn aangevinkte onderwerpen
  • Specifieke onderwerpen waardoor er wat dieper op ingegaan kan worden met voorbeelden of discussie.
  • Schriftelijk 3 vragen indienen alle vragen ranken naar belangrijkheid top 10 vragen beantwoorden
  • Presentaties ook voor niet-leden toegankelijk maken
  • Meer nadruk op geluidshinder vermindering
  • Los van formeel noodzakelijke agendapunten toekomst verwachtingen, ontwikkelingen en bedreigingen agenderen plus onze voorgenomen aanpak.
  • Interessant is wat het beleid is van het nieuwe kabinet t.a.v. overlast vliegbasis
  • Graag ook een presentatie van de GGD mbt geluidsoverlast verkeer/luchtvaart en fijnstof. Graag ook een presentatie over hoe wordt bepaald waar de meetpunten vliegverkeer worden geplaatst.
  • Agressiever beleid tegen geluidsoverlast

We corresponderen nu via de blauwe kaart, kan het wat u betreft ook alleen via e-mail?
204 antwoorden

006


Bent u lid van de B.O.W.
203 antwoorden

007


Kijkt u weleens op onze website?
202 antwoorden

008


Wat vindt u van onze website? De hier vermelde relevante antwoorden zijn letterlijk overgenomen uit de enquête.
101 antwoorden

Kritische noot 8x

  • Veel informatie maar minder overzichtelijk
  • sommige zaken mogen actueler, zoals deze druktekaart… is van 2019 https://www.b-o-w.nl/images/Radar/Overzicht-2019.jpg
  • Nuttig, wel volgepropt
  • Lijkt niet zo vaak te worden bijgewerkt, maar eerlijk gezegd (daardoor) al even niet bekeken. Misschien onterecht.
  • Kijk er niet vaak op, website lijkt wat verouderd.
  • Functioneel maar niet visueel aantrekkelijk
  • beperkt, maar wel ter zake
  • redelijk weergegeven. Heb moeite om effect bij mijn woning in Riethoven (Wilgerijs) te zien

Diversen 4x

  • Te weinig activistisch
  • Steeds meer geluidsoverlast/vervuiling
  • Kom ik steeds niet aan toe. Ben blij met jullie inspanningen.
  • Goede woorden/tekst weinig daden mogelijk door machteloosheid?

Heeft u verder nog opmerkingen? De hier vermelde relevante antwoorden zijn letterlijk overgenomen uit de enquête.
83 antwoorden

Wat doen we? 9x

  • voor een leek is het lastig te volgen vanwege de ingewikkelde technische aspecten van vliegtuigen, routes, emissies, vergunningen e.d. en vanwege de vele instanties die zich ermee bemoeien. Ik denk dat daarom vele burgers in de omgeven van het vliegveld denken: Het zal allemaal wel. Ze doen toch wat ze zelf willen. Misschien is het daarom goed als in simpele taal en op een uitnodigende wijze in het Eindhovens Dagblad, Veldhovens Weekblad en dorpsbladen de problematiek verteld wordt.
  • Meer aan verwachtingsmanagement doen. De invloed van de omwonenden is maar beperkt.
  • ja graag zou ik meer berichtgeving over BOW in regionale dagbladen zien, Eindhovens Dagblad, Laarbeeks krantje, Krantje van de gemeente Nuenen etc. Nu is BOW niet bekend.
  • Ik merk dat ik me weinig betrokken voel bij BOW, ondanks dat ik lid ben. Ik heb het gevoel dat er weinig gebeurd. Hoor er weinig van alleen als ik contributie moet betalen.
  • Ik heb het gevoel dat er geen verbetering van de overlast gebeurt. Stillere vliegtuigen? Ik merk het niet. Optimaliseren van startroutes met name tussen Eersel en Steensel: Eersel blijft overbelast. Drones kunnen op de meter nauwkeurig een aanslag plegen, waarom hebben startroutes twee mijl spreiding? De technologie om een nauwkeuriger baan te volgen is er toch gewoon, geen verbeteringen invoeren lijkt me onwil en winstbejag.
  • Hoewel noodzakelijk, lijkt het of de financieel belanghebbenden alles uitmaken, ongeacht de wettelijke afspraken en andere voorwaarden. Heeft BOW nog wel invloed?
  • Het zou voor mij duidelijker mogen zijn wat er concreet gedaan wordt. Ik heb meerdere malen ook via email contact gezocht over de overlast, maar nooit een reactie gehad.
  • De laatste jaren zijn er verwante groepen/individuelen met Welschap bezig, ook met opmerkingen tijdens uw vergaderingen. Zijn dat ‘afscheidingen’? Waarom zijn die ontstaan? Uit ontevredenheid met BOW-beleid? Graag opheldering. Gezamenlijke presentatie mogelijk? Wordt nu te chaotisch? Ik ben lid vanaf oprichting BOW!
  • Breng digitaal vaker bericht over de actuele stand en veranderingen; het ‘wel en wee’ over de vliegbasis heeft beslist mijn aandacht en ik zou dan zeker vaker de website bezoeken.

Ovelast inhoudelijk 14x

  • zou het voor de geluidsoverlast schelen, indien vliegtuigen veel steiler zouden opstijgen als wat nu gebeurt? (Tenzij dat leidt tot meer schadelijke uitstoot)
  • Wij wonen aan de rand van Nuenen en ervaren overlast van opstijgende vliegtuigen, met name op de zondagochtend. We zijn wel eens bij een voorlichtingsbijeenkomst op Eindhoven Airport geweest, maar dat leidt (uiteraard) niet tot verandering/verbetering. Vraag is hoe dit wel te bereiken, is B.O.W. daar een geschikt platform voor?
  • Wij ondervinden steeds meer overlast in Oostelbeers! De vliegtuigen vliegen bijna over ons hui.
  • Vraag 3 - Anders: Electrisch vliegen / wat wordt er gedaan mbt opwarming.
  • Voor mij zijn de milieu aspecten erg belangrijk.
  • Veel reizigers van en naar Oost Europa zijn mogelijk arbeidsmigranten. Is dit inzichtelijk? Tellen deze mee als toeristen of zakelijke reizigers?
  • Is de overheid en alhier in het bijzonder Eindhoven en Defensie wel echt pro-actief bezig met overlastvermindering? Ik heb het idee dat overlastreductie in de bedrijfsvoering snog steeds een ondergeschikte rol heeft, terwijl het op basis van “Opnieuw Verbonden” van Pieter van Geel welhaast het eerst agendapunt zou moeten zijn bij elke ontwikkeling op de luchthaven.
  • Ik wil weten wanneer de luchtverontreiniging en geluidsoverlast wordt verminderd en met hoeveel?
  • ga zo door en zoek balans tussen geluidsdiscussie en luchtkwaliteit.
  • Behoefte aan mee Informatie over het bestuurlijk overleg met deelname gemeenten in de regio.Zelf wonen we in Wiebosch (Bergeijk). Ik mis onze gemeente in het bestuurlijk overleg. Bij noordelijke winden (vaak het geval) is de aanvliegroute zuidelijk over ons dorp en hebben we veel geluidsoverlast. De vliegtuigen vliegen dan tussen de 600 en 900 meter over de huizen in Wiebosch. Hierover maken we ons zorgen, zowel over het geluid en fijnstof.
  • 1/ ik zou graag willen dat de vliegroute tussen Vessem en Wintelre wordt opgeheven omdat die extra overlast geeft omdat vliegtuigen extra geluid produceren om die korte bocht te kunnen halen. Hoe krijgen we dat voor elkaar.
  • Vraag; de geluidsmetingen op de Hees lijken te gebeuren met niet gekalibreerde apparatuur, weinig zinvol.
  • De vliegroute over de Hees is weer korter waardoor veel meer hinder. Antwoord op deze klacht is dat het drukker is vanwege vakantie periode. Geen antwoord dus op de vraag.
  • ik wil graag meer weten over parkeer overlast

Diversen 5x

  • Ik heb in het verleden wel eens een of twee mails naar jullie gestuurd met een vraag. Maar op beide mails heb ik nooit een reactie gekregen.
  • Ik begrijp dat BOW zijn handen vol heeft aan het beteugelen van de effecten van de burgerluchtvaart (ihb de geluidhinder). Ik zou wel graag wat meer samenwerking zien met onze activiteiten in het burgerinitiatief “Weg met de C130s over onze wijk”.
  • Hoe kan ik de website vinden cq bezoeken.
  • Er zijn geen jongeren belangstellenden/leden.
  • Er wordt in de media veel gesproken over Schiphol. Het zou goed zijn een vertaling te krijgen wat de relevantie hiervan is voor Eindhoven.

    Conclusies Enquête

    Formeel deel jaarvergadering mag digitaal. Weinig behoefte aan een informeel deel van de vergadering. Formeel deel en presentatie mag los van elkaar. Communicatie mag grotendeels via e-mail, maar wij kiezen ervoor om daarnaast voorlopig de blauwe kaart ook te blijven gebruiken.

    Graag ook bijeenkomsten op andere locaties organiseren zodat ook anderen bij wijze van spreken “een keer op de fiets kunnen komen”. Wij gaan op zoek naar alternatieve locaties om een presentatie te houden. Deze bijeenkomsten zijn voor iedereen toegankelijk.

    Veel interesse voor een presentatie over mogelijkheden en onmogelijkheden om overlast te verminderen, handhaving en het nieuwe geluidmeetnet.

    Onze website wordt door ruim 50% van de respondenten nooit bezocht. De website wordt door bezoekers wel als informatief beoordeeld, maar kan aantrekkelijker en meer up-to-date.

    Uit met name de antwoorden op de open vragen blijkt dat het helemaal niet zo duidelijk is voor respondenten welke rol de B.O.W. speelt, hoeveel invloed wij hebben en wat wij doen. Concrete vragen/opmerkingen uit de enquête zullen wij in de komende maanden op onze website beantwoorden/behandelen.


 

Logo BOW 20200222g BW

Belangenbehartiging Omwonenden Welschap
Postbus 2255
5500 BG Veldhoven

Mail algemeen: info@b-o-w.nl

ING bank: NL60INGB0000170727
KvK-nummer 40239212

Privacyverklaring
Disclaimer
Image credits

Nieuwsbrief