De vliegbasis Eindhoven (militair en burger) maakt gebruik van een radionavigatiesysteem (ILS ). Hierdoor heeft het vliegverkeer minder last van dichte mist. Het vliegveld heeft eerder last van mist dan andere luchthavens in Nederland omdat het een vrij basic radionavigatiesysteem, heeft: dat op Eindhoven is van categorie 1, waar andere luchthavens vaak een zogenoemd Instrument Landing System (ILS) van categorie 3 hebben.
Augustus 2022: Het ministerie van Defensie, de eigenaar van het vliegveld, en medegebruiker Eindhoven Airport hebben een principeakkoord bereikt over de verbetering van het Instrument Landing System (ILS). Bij de in 2025 geplande renovatie van de start- en landingsbaan wordt een nieuw landingssysteem categorie 3 aangelegd.
Het instrument landing system (ILS) is een radionavigatiesysteem waarmee in de luchtvaart een precisienadering van een landingsbaan kan worden uitgevoerd. Het is een naderingssysteem dat de piloot een nauwkeurig beeld geeft van de positie van zijn toestel ten opzichte van de ideale koerslijn en daalhoek naar een landingsbaan. ILS maakt landingen bij (zeer) slechte zichtcondities en automatische landingen mogelijk.
(tekst wikipedia)
Wat is ILS eigenlijk?
ILS is een radionavigatiesysteem waarmee een precisienadering van een landingsbaan kan worden uitgevoerd. Het is een naderingssysteem dat de piloot een nauwkeurig beeld geeft van de positie van zijn toestel ten opzichte van de ideale koerslijn en daalhoek naar een landingsbaan. De eerste landing van een passagiersvliegtuig dat gebruik maakte van ILS was op 26 januari 1938 toen een Pennsylvania-Central Airlines Boeing 247-D van Washington naar Pittsburgh vloog en in een sneeuwstorm moest landen met alleen ILS tot zijn beschikking als navigatie.
Er zijn diverse categorieën ILS, namelijk Cat. 1 t/m 3 waarbij Cat. 3 ook nog verder is onderverdeeld in Cat. 3A t/m 3C). Vliegbasis Eindhoven beschikt over een ILS van de categorie 1. Dit betekent dat het minimale zicht tijdens de start 300 meter moet zijn en tijdens de landing 550 meter. Hiermee kunnen wij als militair vliegbedrijf prima werken. Mocht het zicht zo slecht zijn dan kunnen wij in het uiterste geval onze militaire vliegtuigen laten uitwijken naar een andere vliegbasis. Het niet doorgaan van een commerciële vlucht heeft meer gevolgen, denk hierbij aan vertraging, het omboeken van passagiers en/of hotelovernachtingen.
Met een ILS categorie 2 kan er langer worden doorgevlogen tot zichtwaarde bij landing van 300 meter en met een ILS Cat. 3C kunnen er zelfs volledig automatische landingen worden uitgevoerd zonder een minimale zichtwaarde. Een upgrade naar een geavanceerder systeem als bijvoorbeeld ILS categorie 3 is voor Defensie niet noodzakelijk en daarnaast een ingrijpende en kostbare operatie. De start- en landingsbaan is een paar weken buiten gebruik omdat, naast aanpassing van de ILS-antennes, bijvoorbeeld ook extra lampen in de baan moeten worden gemonteerd. Deze werkzaamheden kunnen daarom het beste worden gecombineerd met een grote baanrenovatie en deze staat rond 2024-2025 gepland.
Dit schrijven heeft BOW overgenomen uit de nieuwsbrief van Vliegbasis Eindhoven van 11-02-2020.
Rond Eindhoven staan twee bakens
(gegevens aerobeacons.nl)
Call name | freq | type |
PH | 316.0 kHz | NDB |
EHN | 397.0 kHz | L |
Locator PH (Niet meer actief)
Dit baken staat aan de Lieshoutseweg vlakbij Nijnsel.
Coördinaten N51° 33.800' E5° 30.300'
Historie PH
De locator PH heeft lang geleden ergens op het Philips complex in Strijp gestaan (vandaar mogelijk de afkorting PH). Na de verdraaiing van de baan van Welschap (ca. 1984), (om Woensel meer te ontzien van de geluidsoverlast), moest het locator baken ook naar het noorden worden verschuiven. Vandaar dat het nabij Nijnsel terecht kwam.
NDB (Non Directional Beacon) EHN
Dit baken staan in het Prinses Beatrixbos aan de Oirschotsedijk, Eindhoven (voorheen militair kamp Beatrixkamp).
Coördinaten N51° 28.071' E5° 23.691' (geen Google streetview aanwezig).
Coördinaten relatief in de buurt: 51°28'11.7"N 5°23'47.6"E (ingang van het Beatrixbos)
Het Prinses Beatrixbos is ingericht als wandelbos, alle voormalige militaire gebouwen zijn gesloopt m.u.v. het kerkgebouw (is grotendeels ook gesloopt, maar staat er nog). Naar dit baken kunt u zo naartoe wandelen.
Waarschuwing vooraf: kans op grote geluidsoverlast is zeer reëel.